הבטטה היא ירק-פחמימה נפלא, עם תפקיד מרכזי במטבח הישראלי במיוחד ובמטבח של כל אחד ואחד מאיתנו. היא טעימה, מתוקה, יפה, בריאה – פחמימה בריאה בלי רגשות האשם – בקיצור, אנחנו חולים עליה. אבל מה עוד אפשר ללמוד על הבטטה? נספר לכם עליה לא מעט, ניתן לכם רעיונות ועוד… כאן, בפינה החדשה בבלוג שלנו, שמים פוקוס על ירק אחד 1 על 1 ירק בפוקוס ואתם מקבלים כל המידע בדף אחד.

קצת רקע – מהי פחמימה בריאה – בטטה ותפוח אדמה, לא קרובים ולא משפחה!

טוב, אולי הכותרת קצת מטעה. לא סתם באנגלית שמה הוא תפוח אדמה מתוק (sweet potato), וגם בעברית שם הבטטה הוא למעשה קיצור משמו הערבי – בטטה חילווה, עם משמעות דומה. אך למעשה, מבחינה בוטנית תפוח האדמה והבטטה שונים לגמרי, והדמיון מגיע עקב צורתם. כמו כן, לבטטה ערכים תזונתיים איכותיים יותר, שנפרט עליהם בהמשך.

מבחינה היסטורית, מקורה של הבטטה הוא באזור הטרופי של דרום או מרכז אמריקה. הסיפורים אומרים שמגלה הארצות, כריסטופר קולומבוס פגש את הבטטה בביקוריו בקובה והביא אותה לספרד, משם החלה להסתובב באירופה. כך התגלגלה הבטטה לשאר העולם, דרך הפורטוגלים לאסיה ולמזרח.. ועד לימים אלו – בהם אתם נהנים מבטטה טריה ואיכותית כאן בארץ, הגדלה לרוחבה – מהשרון ועד הנגב, דרך העמקים והערבה הדרומית, עד הבית לתנור הלוהט.

היום הבטטה היא שורש גידולי חשוב מאוד, וצריכתה או שימושיה מגוונים ומעניינים ברחבי העולם. בסין משתמשים בה גם למאכל בעלי חיים וגם ליצירת עמילן ואלכוהול, בפרו – עלי הבטטה חשובים למאכל בהמות ובאופן כללי – הבטטה מהווה פחמימה מאוזנת, מתוקה וטעימה למאכל אדם. ובאופן כללי – כמעט אין אחד שלא אוהב את הירק הקסום הזה – וכמעט אין אחד שלא השתמש בה לפחות פעם או פעמיים במטבח שלו. היא קלה להכנה (גם אם אתם לא אייל שני) ובאמת – שאין כמו בטטה, בין אם זה פירה בטטה, צ’יפס בטטה או סתם בטטה בתנור (שלמות לדעתנו) – כל אחד ואיך שהוא אוהב את הבטטה שלו.


וכמובן ! בשביל שכל מאכל בטטה יהפוך למושלם – אתם צריכים את הבטטה המושלמת – בטטה מובחרת ואיכותית במיוחד שמחכה לכם אצלנו באתר במשלוח מהיר מהשדה ועד לפתח הדלת!

ערכים תזונתיים שכדאי לדעת!

קודם כל, נתחיל ונספר שהחלק אותו אנחנו אוכלים בבטטה הוא שורש מעובה, וצבעיו יכולים לנוע מלבן, לסגול וכמובן לכתום המפורסם. אותו השורש המעובה מכיל בתוכו מספר תכונות תזונתיות נפלאות:

  • אינדקס גליקמי וסיבים תזונתיים – כדי להסביר את זה בפשטות, הבטטה היא עוד מקור לפחמימה מורכבת, שעוזרת לתחושת השובע לאורך זמן. זאת על אף המתיקות שלה. לצורך העניין – הבטטה מכילה 50 אחוז יותר סיבים תזונתיים לעומת תפוח האדמה.
  • פיגמנטים ובטא קרוטן – זוכרים את כתבת חלוקת המזון לצבעים שלנו? הצבע הכתום של הבטטה מביא איתו פיגמנט חשוב, ושמו בטא קרוטן. אותו פיגמנט שייך למשפחה של נוגדי וחמצון מהווה מקור חשוב לויטימינים רבים, בעיקרם ויטמין A, שתורם לתהליכים חשובים ורבים בגוף. ביניהם מערכת  החיסון, ראייה, שלמות העור ועוד.

בטטה סגולה מפרשוק

כמו לכל מוצר, גם כאן אנחנו רוצים להביא לכם את המיוחד והמשונה ביותר, ממיטב החקלאים בארץ. אצלנו באתר אפשר גם למצוא בטטה סגולה, מיוחד ולא רק בגלל הצבע, שמכילה את כל הטוב שבבטטה הרגילה שאנחנו מכירים, אבל עם טוויסט של צבע ועוד קצת טעם. הבטטה מגיעה ממשק פרי דוד, שהינו דור רביעי למשפחת חקלאים ממושב עדנים. שווה להכיר.

בטטה סגולה
1 על 1 - ירק בפוקוס - סיפורה של הבטטה

מתכונים

טוב, אנחנו מאמינים שכבר השתכנעתם – כי באמת שמעבר לטעמה הנפלא, היא שווה לנו כל כך הרבה, ופשוט כדאי לשלב אותה בתזונה היום-יומית שלכם. אז איך עושים את זה?

  1. נכנסים לעמוד המתכונים באתר שלנו – ומגלים כמה מתכונים מכילים בטטה! פשוט כי כל-כך קל להכין אותה. נסו ירקות בתנור, בטטה קריספית או מרקים שונים. כולם משתלבים בטעם נפלא ובכיף ביום יום.

  2. הכי קל – בטטה שלמה בתנור:
    • בטטה שלמה על קליפתה בתנור חם, רצוי לשטוף אותה לפני.
    • הניחו על מצע של מלח גס ושמן זית איכותי.
    • המתינו בסבלנות… כשאפשר לנעוץ סכין או קיסם ללא מאמץ, קיבלתם פינוק אמיתי.

1 על 1 - ירק בפוקוס - סיפורה של הבטטה
1 על 1 - ירק בפוקוס - סיפורה של הבטטה

ספרו לנו איך שילבתם בטטה בתפריט שלכם!

באהבה, פרשוק

-
המתינו בבקשה
סל הקניות שלך
דילוג לתוכן